آرشیو فروردین ماه 1399

آژانس ديجيتال ماركتينگ ياراپلاس، آماده ارائه خدمات تبليغات مجازي براي كسب و كارها، مشاوره رايگان 05137571626

خريد ممبر اجباري

۷۶ بازديد

به دنبال روشي براي افزايش تعداد ممبرهاي خود كانال تلگرامي خود هستيد؟ روشي مطمئن براي افزايش ممبر تلگرام مي‌خواهيد؟ براي اطلاع از نحوه خريد و همچين اطلاعات بيشتر در رابطه با خريد ممبر اجباري مي‌توانيد با شماره تماس ۰۹۹۲۳۱۴۰۶۷۲ و آيدي @yaraplus2 در تماس باشيد. ممبرها در كانال‌هاي تلگرام نقش اساسي را بازي مي‌كنند. عدم وجود ممبر در كانال را مي‌توان مساوي دانست با شكست كسب و كار. از همين رو مديران كسب و كارهاي مبتني بر تلگرام به دنبال روش‌هايي هستند كه بتوانند به سرعت ممبرهاي كانال و گروهاي خود را به اندازه دلخواه افزايش دهند. روش‌هاي مختلفي براي افزايش ممبر وجود دارد از خريد ممبر اجباري تلگرام گرفته تا توليد محتوا، شما بايد بسته به موضوع كانال و همچنين استراتژي مورد نظر خود روشي را از ميان روش‌هاي معرفي شده در اين مقاله انتخاب نماييد.

لازم به توضيح است كه روش‌هاي افزايش ممبر به دو دسته كلي زود هنگام و طولاني تقسيم بندي مي‌شوند. همان طور كه گفته شد ممبرها عنصري حياتي در شكست يا موفقيت يك كسب و كار مبتني بر تلگرام هستند. شركت طراحي سايتي را در نظر بگيرد كه از بهترين برنامه نويسان ايران براي پروژه‌هاي خود استفاده مي‌كند؛  آيا اين شركت بدون داشتن پروژه و درخواست كننده سايت مي‌تواند به فعاليت خود ادامه دهد؟ كسب و كارهاي تلگرامي به همين صورت است، شما بدون داشتن مشتري و مخاطب راه به جايي نخواهيد برد. در روش‌هاي نام برده شده در بالا ما با استفاده از استراتژي و همچنين گاهي صرف هزينه اندكي اقدام به افزايش ممبرهاي كانال خود مي‌كنيم؛ توليد محتواي مناسب را شايد بتوان يكي از مناسب‌ترين راه‌ها براي افزايش مخاطبان در نظر گرفت اما اين روش به دليل طولاني بودن فرآيند جذب ممبر كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اداجباري

معرفي روش‌هاي زود هنگام افزايش ممبر كانال تلگرام

همان طور كه گفته شد ما دو روش كلي براي افزايش تعداد ممبرهاي كانال خود پيش رو داريم يكي روش‌هاي طولاني مدت مانند توليد محتوا و ديگري روش‌هاي زود هنگام مانند خريد ممبر اجباري و واقعي در ادامه به بررسي روش‌هاي زود هنگام افزايش ممبر خواهيم پرداخت و از مزيت‌هاي اين روش در مقاله روش‌هاي افزايش ممبر خواهيم گفت.

خريد ممبر اجباري، ممبر واقعي با طعم اجبار

يكي از روش‌هاي رايج براي افزايش ممبر را مي‌توان خريد ممبر اجباري در نظر گرفت. در اين روش شما با توجه به ميزان درخواست ممبر، هزينه پرداخت خواهيد كرد. در اين روش شما در سريع‌ترين زمان ممكن به تعداد دلخواه ممبر خواهيد رسيد. اين روش به نسبت روش خريد ممبر فيك مزيت‌هايي دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها را مي‌توان واقعي بودن ممبرها در نظر گرفت. در اين روش شما با ممبرهاي واقعي سر و كار داريد به همين دليل پيشنهاد مي‌شود قبل از خريد ممبر اجباري حتما برنامه و استراتژي مناسب براي توليد محتواي كانال خود داشته باشيد. در يك بررسي كلي مي‌توان مزيت‌هاي اين روش را به صورت زير دانست.

  • افزايش ممبر به تعداد دلخواه
  • افزايش ممبر واقعي
  • افزايش ميزان ويو پست‌هاي انتهايي كانال
  • افزايش نرخ تعامل كاربران با كانال
  • هزينه مناسب و معقول به نسبت ديگر روش‌ها

اداجباري

افزايش ممبر به روش اجباري به سه حالت كلي انجام مي‌شود كه در ادامه هر مورد را بررسي خواهيم كرد.

افزايش ممبر اجباري به روش معمولي

يكي از رايج‌ترين روش‌ها براي افزايش ممبر را مي‌توان خريد ممبر اجباري به روش معمولي در نظر گرفت. در اين روش كاربران اد شده به كانال شما با ارسال نوتيفيكيشني از اضافه شدن خود در كانال شما آگاهي خواهند يافت؛ به همين دليل  اين روش نسبت به ديگر روش‌ها ميزان ريزش بيشتري خواهد داشت. يكي از مناسب‌ترين راه‌ها همان طور كه در ابتداي مقاله عنوان شد توليد محتوا مناسب كاربر خواهد بود كه مي‌تواند تا حد قابل قبولي اين ريزش را كاهش دهد.

افزايش ممبر اجباري به روش سايلنت

كاربران اضافه شده به اين روش در كانال شما به حالت سايلنت عضو كانال شما مي‌شوند. در تلگرام شما قادر خواهيد بود نوتيفيكيشن‌هاي ارسالي كانال و اشخاص و حتي گروه‌ها را به دو حالت خاموش يا روشن تنظيم كنيد؛ در روش سايلنت هيچگونه پيامي از جانب كانال يا گروه براي شما مبني بر اضافه شدن محتواي جديد ارسال نخواهد شد. وب سايت‌هاي ارائه دهنده خدمات فروش ممبر از همين قابليت استفاده مي‌كنند و كاربران اد شده به صورت سايلنت را به كانال اضافه مي‌كنند.

 اين روش يك مزيت بزرگ دارد و آن هم اين كه كاربران از اضافه شدن خود آگاه نخواهند شد و اين باعث كاهش ميزان ريزش خواهد شد. البته ناگفته نماند كه كاربران خواهند توانست با ديدن كانال از اد شدن خود آگاهي يابند. مانند روش معمولي استفاده از استراتژي توليد محتوا مي‌تواند براي نگه داشتن كاربران مفيد واقع شود. يكي ديگر از مزيت‌هاي اين روش را مي‌توان افزايش تعداد ويوهاي پست‌هاي آخر كانال در نظر گرفت.

افزايش ممبر اجباري به روش  هيدن

در اين روش كاربران اد شده به هيچ عنوان از اد شدن خود در كانال آگاه نخواهند شد. البته بايد در نظر داشته باشيد كه در اين صورت خبري از افزايش تعداد ويو و همچنين افزايش تعامل كاربران با كانال وجود نخواهد داشت و كاربران اضافه شده تقريبا با كاربران فيك تفاوتي ندارد. اين روش براي افرادي مناسب خواهد بود كه تنها به دنبال افزايش ممبراند و ميزان تعامل برايشان معني خاصي ندارد.

خريد ممبر فيك تلگرام، بادمجان دور قاب

از ديگر روش‌هاي افزايش زود هنگام ممبر را مي‌توان خريد ممبر فيك دانست. در اين روش شما با افراد واقعي مانند روش خريد ممبر اجباري رو به رو نيستيد و تنها با شماره‌هاي مجازي رو به رو هستند. اين كاربران شخصيت‌هاي واقعي نيستند و به وسيله نرم افزارهاي مختلفي ساخته مي‌شوند. اين روش را مي‌توان روشي مناسب براي افزايش ممبر در آغاز كار دانست.

جمع بندي

در اين مقاله از سري مقالات آموزشي وب سايت خريد ممبر تلگرام به بررسي انواع روش‌هاي زود هنگام ممبر پرداختيم. گفتيم كه افزايش ممبر به روش خريد ممبر اجباري مي‌تواند روشي مناسب براي كانال‌هاي باشد كه به دنبال ممبر واقعي و همچنين افزايش ويواند، باشد. اين روش مزيت‌هاي مختلفي از قبيل افزايش ميزان ويو، افزايش كاربران به تعداد دلخواه در كوتاه‌ترين زمان ممكن و واقعي بودن كاربران اد شده را به دنبال دارد. از اين كه در اين مقاله همراه ما بوديد از شما سپاسگزاريم.

شرايط يك سردخانه ميوه

۸۰ بازديد

كي از دغدغه‌هاي بشر از ديرباز تا كنون نگهداري محصولاتي از قبيل ميوه‌جات و سبزي‌جات براي مدت زماني بيشتر است. برخي از ميوه‌ها به محض رسيدن براي عرضه به بازار مناسب نيستند به همين دليل كشاورزان و باغ‌داران مجبور هستند اين محصولات را براي مدتي بدون افت كيفيت اوليه نگهداري كنند. نگهداري ميوه در سردخانه ميوه سبب مي‌شود تا قيمت آن‌ در بازار كنترل شده و يا حتي گاهي اوقات از افزايش بي رويه قيمت نيز در بازار جلوگيري شود. از اين‌رو در اين مطلب لزوم نگهداري محصولات در سردخانه و شرايط و ضوابط لازم براي اين كار را شرح مي‌دهيم.

استفاده از سردخانه ميوه براي افزايش عمر

استفاده از سردخانه براي نگهداري ميوه‌ها و سبزيجات موجب افزايش عمر آن‌ها مي‌شود. يكي‌ديگر از عمده‌ترين دلايل استفاده از سردخانه براي نگهداري ميوه‌جات، سود بيشتر كشاورزان و باغ‌داران است. محصولات باغي و كشاورزي معمولا در دو زمان برداشت مي‌شوند كه يكي از آن‌ها زمان رسيدن فيزيولوژيكي محصول است و ديگري برداشت محصول در زمان رسيدن تجاري. شايد از خود بپرسيد اين دو چه تفاوتي با يك‌ديگر دارند؟

در پاسخ بايد گفت زماني كه محصول بر روي گياه مادر به طور كامل مي‌رسد و همه قسمت‌هاي آن اعم از ميوه و دانه آن كامل مي‌شود رسيدن فيزيولوژيكي مي‎گوييم. محصولاتي از اين قبيل كه معمولا غلات و حبوبات هستند بعد از رسيدن فيزيولوژيكي قابل استفاده هستند و مي‌‎توانند وارد بازار هدف شوند.

اما برخي از محصولات باغي و كشاورزي را زودتر و يا ديرتر از زمان رسيدن فيزيولوژيكي آن از سر زمين‌هاي زراعي و كشاورزي جمع‌آوري مي‌كنند. اين محصولات اگر درست در زمان رسيدن فيزيولوژيكي وارد بازار شوند كيفيت لازم را ندارند و تقاضاي بازار براي آن‌ها كمتر مي‌شود.

به عنوان مثال خيار را در نظر بگيريد؛ اگر كشاورزي بخواهد محصول خود را كه خيار باشد درست در زمان رسيدن فيزيولوژيكي به دست مشتري برساند از كيفيت اوليه آن كاسته مي‎شود. به همين خاطر برخي از اين محصولات را كمي قبل از آنكه برسند از زمين جمع‌آوري كرده و به اين زمان برداشت محصول، زمان رسيدن تجاري آن مي‌گويند. استفاده از سردخانه ميوه براي دسته دوم معمول‌تر است و حتي گاهي بعضي از ميوه‌ها براي عرضه در ديگر فصل‌ها نيز فريز مي‌شوند.

تاثير-سردخانه-صنايع برودتي برادران حقيقي

چگونه ميوه‌ها را درون سردخانه نگهداري مي‌كنند؟

ميوه‌ها را مي‌توان به شكل‌هاي مختلفي مانند كامل، خرد شده، پوره شده و … درون سردخانه نگهداري كرد. حداقل دمايي كه از آن مي‌توان براي نگهداري ميوه‎‌ها در سردخانه استفاده كرد، منفي ۱۲ درجه است؛ چنانچه دما سردتر شود،زمان مفيد نگهداري ميوه نيز افزايش مي‌يابد. به ياد داشته باشيد كه اين مقادير دما و رطوبت هميشه بايد به‌گونه‌اي باشند كه به خواص ظاهري و شيميايي محصول آسيبي وارد نكنند و كيفيت ميوه حفظ شود.

دماي نگهداري ميوه‌هاي مختلف با يك‌ديگر متفاوت است؛ به عنوان مثال موز در دمايي ۱۳ تا ۱۵٫۵ درجه ولي هلو در دمايي ۰ تا ۰٫۵- درجه نگهداري مي‌شود. يكي از روش‌هاي رايج براي نگهداري ميوه استفاده از سردخانه‌هاي بالاي صفر است. در ادامه با اين نوع از سردخانه بيشتر آشنا مي‎شويم.

اصول نگهداري ميوه در سردخانه بالاي صفر

اصول استفاده از سردخانه بالاي صفر بر اساس كند كردن فساد ميكروبي و شيميايي محصول است. پايين آمدن دماي محصول در زمان نگهداري سبب مي‌شود تا سرعت تغييرات فيزيكي و شيميايي محصول مورد نظر كند شده و يا متوقف شود.

براي جلوگيري از رشد ميكروب‌ها در محصول و افت كيفيت آن، معمولا از لامپ‌هاي مخصوص و تابش پرتو فرا بنفش بر روي ميوه‌ها استفاده مي‌كنند. به‌طور كلي يك‌سري تغييرات در محصولاتي كه در سردخانه‎ها نگهداري مي‌شوند با افزايش دما تشديد مي‌شوند؛ مثلا سرعت واكنش‌هاي شيميايي با كمتر شدن دما كند مي‌شود به همين خاطر است كه كاهش دما منجر به جلوگيري از فساد شيمايي شده و كيفيت اوليه محصول را حفظ مي‌كند.

 سرعت واكنش‌هاي شيميايي معمولا با هر ۱۰ درجه افزايش دما، دو برابر مي‌شود؛ اين موضوع بدين معنا است كه دما براي سردخانه ميوه جزو يكي از اساسي‌ترين مسئله‌هايي است كه بايد به آن دقت شود. يكي‌ديگر از تغييرات فيزيكي كه ممكن است براي ميوه‌جات در سردخانه‌ها رخ دهد، تبخير شدن آب ميوه و در نتيجه پژمردگي آن‌ها است. مسلما با افزايش دما تبخير نيز افزايش يافته و ميوه و محصول مورد نظر زودتر پژمرده مي‌شود.

 اين در حالي است كه مي‌توان با كاهش دماي محصولاتي نظير ميوه و سبزي‌جات در سردخانه‌هاي بالاي صفر، از فساد فيزيكي آن‌ها جلوگيري كرد. علاوه بر دما يكي‌ديگر از اصول نگهداري محصولات در سردخانه‌ ميوه، توجه به نحوه حمل و نقل، بسته‌بندي و چيدمان آن‌ها است. اگر به اندازه كافي به اين موارد دقت شود محصول از نظر فيزيكي هيچ‌گونه آسيبي نمي‌بيند.

قبل از وارد كردن محصولات به سردخانه ميوه چه مراحلي بايد اجرا شود؟

همان‌طور كه در ابتداي مطلب هم ذكر كرديم، استفاده از سردخانه‌هاي ميوه براي نگهداري اين محصولات سود بيشتري به باغ‌داران و كشاورزان مي‌رساند. هنگامي يك محصول در زمان رسيدن فيزيولوژيكي خود به بازار عرضه مي‌شود معمولا به دليل فراواني اين محصول در بازار با كاهش قيمت محسوسي مواجه مي‌شود. در واقع كشاورز مي‌تواند با نگهداري ميوه و محصول خود در سردخانه و عرضه آن در زماني مناسب‌تر به بازار از ضرر و زيان‌هاي احتمالي جلوگيري كند. يكي‌ديگر از مواردي كه دانستن آن كمك مي‌كند تا فرايند فريز كردن اين محصولات كاملا با موفقيت انجام شود، اجرا كردن عمليات لازم قبل از ورود محصولات به سردخانه است. برخي از اين عمليات و مراحل لازم‌الاجرا عبارتنداز:

۱٫     سرد كردن مقدماتي

به پايين آوردن دماي ميوه‌ها قبل از ورود آن‌ها به سردخانه، سر كردن مقدماتي مي‌گويند. در بيشتر مواقع و اكثر سردخانه‌ها قبل از ورود محصولات به سردخانه در راهروهاي مخصوص طراحي شده يك‌سري مراحل مقدماتي نظير پايين آوردن دماي محصول، سورتينگ-واكسينگ، بسته‌بندي و … اجرا مي‌شود. اگر ميوه‌اي كه قرار است ورد سردخانه شود جزو ميوه‌هاي مناطق معتدل باشد، در اين مرحله تا حدود ۵ درجه و براي ميوه‌هاي مناطق گرمسيري كه به سرمازدگي حساس هستند تا حدود ۱۰ درجه سرد مي‌شوند.

۲٫     درجه بندي؛ قبل از ورود محصولات به سردخانه ميوه

بعد از انجام مرحله سرد كردن مقدماتي نوبت به درجه‌بندي مي‌رسد. اين مرحله يكي از ضروري‌ترين مراحل براي قبل از ورود به سردخانه به شمار مي‌رود. معمولا ميوه‌هايي براي نگهداري در سردخانه انتخاب مي‌شوند كه قابليت نگهداري داشته باشند؛ بنابراين بايد قبل از فريز كردن آن‌ها كاملا از نظر كيفيت و سالم بودن بررسي شوند. درجه‌بندي به معناي تفكيك محصولات باكيفيت و انتخاب ميوه‌هايي است كه به‌طور كلي مقاومت در برابر دماي پايين و شرايط نگهداري در سردخانه را داشته باشند.

۳٫     التيام دادن؛ براي جلوگيري از فساد فيزيكي محصول

گاهي اوقات ممكن است محصولاتي نظير سيب زميني و پياز و يا برخي از ميوه‌ها طي جمع‌آوري و حمل و نقل دچار آسيب‌هاي فيزيكي مانند كنده شدن سطح روي برخي از آن‌ها شوند. اگر محصول به همين‌ طريق وارد سردخانه شود قاعدتا سرعت آسيب و فساد فيزيكي آن افزايش مي‌يابد.  ‌به همين‌ منظور قبل از ورود محصولات به سردخانه در صورت امكان آن‌ها را ترميم مي‌كنند تا از پوسيدگي و فاسد شدن آن‌ها جلوگيري كنند. آ

۴٫     واكسينگ براي جلوگيري از پژمرده شدن ميوه‌جات

قبل از وارد كردن محصولات به سردخانه ميوه، يكي‌ديگر از مراحلي كه انجام مي‌شود واكس زدن سطح ميوه‌ها با يك واكس مخصوص است. با برخي روغن‌هاي مخصوص يك لايه از سطح خارجي محصول را واكس مي‌زنند و با اين كار در واقع نه تنها از تبخير آب و پژمرده شدن ميوه جلوگيري مي‌كنند بلكه باعث بهبود بخشيدن ظاهر ميوه‌جات نيز مي‌شوند. براي انجام اين فرايند ابتدا روغن مخصوص را در يك حلال حل نموده و يا آن را توسط يك امولسيون كننده به صورت امولسيون در آب در مياورند و بعد محصول و ميوه مورد نظر را از درون آن عبور مي‌دهند. بعد از اتمام اين مراحل ميوه را توسط جريان هوا خشك كرده و رطوبت اضافه آن را مي‌گيرند.

۵٫     بسته‌بندي؛ آخرين مرحله قبل از ورود به سردخانه

آخرين قدم براي ورود ميوه به سردخانه بسته‌بندي است. اين مرحله هم جزو مراحل حساس و حائز اهميت به شمار مي‌رود چرا كه ميوه و محصولات بايد به گونه‌اي بسته‌بندي شوند كه سرما به درون آن‌ها نفوذ نكند. بعد از پايان بسته بندي محصولات براي ورود به سردخانه و نگهداري آماده مي‌شوند.

هر محصولي براي نگهداري در سردخانه ضوابط مخصوص به خود را دارد كه در صورت عدم رعايت آن‌ها، ممكن است محصول چه از نظر شيميايي و چه از نظر فيزيكي آسيب ببيند. از اين‌رو آشنايي با شرايط لازم براي نگهداري محصولات سردخانه‌اي ضرر و زيان و آسيب به ميوه‌ها را به حداقل كاهش مي‌دهد.

شرايط و ضوابط لازم براي نگهداري محصولات در سردخانه ميوه

يكي از مواردي كه بايد به آن دقت كافي داشته باشيد اين است كه تمام ميوه‌ها و سبزي‌جات داراي سلول‌هاي زنده هستند و اين سلول‌ها حتي در درماي پايين نيز به زندگي و تنفس خود ادامه مي‌دهند. اعمال متابوليكي گياه مانند همين تنفس سبب توليد گرما توسط محصول و در نتيجه بالا رفتن دماي سردخانه مي‌شود. براي اين منظور بايد از دستگاه‌هاي سردكننده مكانيكي هوا استفاده كرد تا اين گرماي اضافي را جذب كنند. اگر قرار است محصولي در سردخانه به صورت طولاني مدت نگهداري شود بايد به نكات زير را مورد توجه قرار داد:


رطوبت و جريان هوا در سردخانه ميوه بالاي صفر

  • براي قرار دادن ميوه‌ها در سردخانه حين چيدن آن‌ها بايد فاصله را رعايت كرد. اين فاصله‌ها بايد به‌گونه‌اي باشد كه از ديواره‌هاي جانبي حدود ۵۰ سانتي متر و نسبت به سقف كمي بيشتر از اين مقدار فاصله داشته باشند.
  • به هيچ عنوان دو نوع محصول در يك اتاق نگهداري نمي‌شوند مگر آنكه شرايط نگهداري آن‌ها دقيقا يكسان باشد
  • نكات و موارد بهداشتي براي انتقال محصولات به سردخانه ميوه و نگهداري آن‌ها بايد كاملا رعايت شود

اختلاف بين فشار بخار محصول و هوا در سردخانه ميوه معمولا تابعي از رطوبت نسبي و سرعت هواست و با كاهش رطوبت نسبي و افزايش سرعت بيشتر شده و موجب افزايش شدت دفع رطوبت مي‌گردد پس هواي ساكن با رطوبت نسبي ۱۰۰ درصد شرايط ايده‌آل براي سردخانه ميوه بالاي صفر است ولي موجب كپك زدن محصول نيز مي‌شود و هم‌چنين براي سردكردن مناسب ميوه‌ها جريان خوب در فضاي سردخانه و اطراف محصولات ضروري است بنابراين رطوبت هوا بايد قدري كمتر از ۱۰۰ درصد و سرعت هوا بايد به اندازه كافي زياد باشد.


كنترل گاز اطراف ميوه‌ها در سردخانه ميوه

ميوه‌ها پس از چيده شدن همانند زمان رشدشان زنده‌اند و اكسيژن تنفس كرده و دي‌اكسيدكربن پس مي‌دهند و به خاطر اين موضوع در زمان نگهداري روبه خرابي و پوسيدگي مي‌روند.

اگر نفوذ اكسيژن با سردخانه ميوه كنترل اتمسفر كه آب‌بند و هوابند هستند كنترل شود مي‌توان مدت نگهداري آن‌ها در شرايط بالاي صفر افزايش داد.

وقتي محصولات در شرايط كنترل اتمسفر (سردخانه c.a)حفظ شوند پس از چند روز اكسيژن موجود در فضاي سردخانه ميوه را مصرف كرده و با حذف اكسيژن اضافه به وسيله تزريق نيتروژن و با حذف دي‌اكسيدكربن اضافه باعث خواب مصنوعي در ميوه‌ها شده و زمان نگهداري را با كنترل دقيق اكسيژن، دي‌اكسيدكربن و اتيلن افزايش داد. براي مثال مي‌توان سيب را تا ۱ سال با اين روش حفظ كرد.

يكي از محصولات برجسته شركت صنايع برودتي برادران حقيقي سردخانه ميوه است.

هزينه ساخت سردخانه

۸۳ بازديد

امروزه سردخانه‌ها نقش بسيار مهمي در نگهداري از مواد غذايي و همچنين ديگر مواد دارند. استفاده از اين مكان‌ها باعث شده است كه مواد غذايي علاوه بر ميزان ماندگاري بالا از كيفيت بالايي براي مدت زمان بالايي برخوردار باشد. در ادامه اين مقاله از وب سايت به بررسي نقش سردخانه و همچنين هزينه ساخت سردخانه خواهيم پرداخت با ما همراه باشيد.

در هزينه ساخت سردخانه چه مواردي دخيل است

براي آگاهي يافتن از هزينه ساخت سردخانه موارد زيادي را بايد در نظر داشت؛ از زمين مورد نياز گرفته تا تجهيزات مورد استفاده در اين محل، در ادامه اين مقاله به توضيح يك به يك موارد تاثير گذار در هزينه ساخت اشاره خواهيم كرد. لازم به توضيح است كه در مرحله اول شما بايد هدف از ساخت سردخانه را براي خود به درستي مشخص نماييد.

دريافت وام بانكي جهت احداث سردخانه

از آنجايي كه تاسيس يك سردخانه مجهز نياز به هزينه زيادي دارد، يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين مواردي كه بايد در هنگام تاسيس در نظر داشته باشيد، هزينه ساخت خواهد بود. بهترين راهكار براي ساخت آن است كه از تسهيلات بانكي استفاده نماييد. شايد لازم باشد در همين ابتداي مقاله عنوان شود كه احداث سردخانه به نوعي سرمايه گذاري بلند مدت به حساب ‌مي‌آيد و فرد پس از ساخت مي‌تواند سود بسيار زيادي داشته باشد. در حال حاضر وام براي احداث و راه‌ اندازي يك سردخانه توسط بانك كشاورزي پرداخت مي‌شود. اولين مورد براي دريافت اين وام نوشتن يك طرح توجيهي مناسب براي دريافت خواهد بود.

 پس از تاييد طرح نوشته شده توسط شما، اداره جهاد كشاورزي استاني كه شما از آنجا اقدام به دريافت وام كرده‌ايد، براي انجام مراحل جواز ساخت به محل مورد نظر شما براي نظارت مي‌آيند. پس از تاييد محل، معرفي نامه‌اي براي دريافت وام به شما ارائه مي‌شود. به همراه داشتن اين معرفي نامه مي‌تواند روند دريافت وام را به طور قابل توجه‌اي افزايش دهد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در اين رابطه مي‌توانيد با همكاران ما در واحد فروش تماس حاصل نماييد. لازم به توضيح است كه يك طرح توجهي مي‌تواند شما را به مرحله دريافت وام برساند و تاييد شود كه علاوه بر هزينه ساخت به سود پس از ساخت به صورت دقيق و مفصل اشاره كند و تضمين كننده ايجاد اشتغال باشد. در ادامه به مواردي خواهيم پرداخت كه هزينه ساخت سردخانه به آن وابسته است.

زمين مورد استفاده

يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين مواردي كه بايد در هنگام تاسيس و ساخت به آن توجه كنيد، خريد زمين است. به دليل گران بودن هزينه خريد زمين، بخش بزرگي از هزينه شما احتمالا براي خريد اين بخش هزينه خواهد شد. توجه داشته باشيد كه زمين مورد استفاده بايد قابليت اجراي موارد مورد نظر شما را داشته باشد، به عنوان مثال شما براي به اجرا گذاشتن نياز به محوطه سازي داريد، منظور از محوطه سازي آن است كه شما تمام موارد از قبيل خاكبرداري، هموار كردن زمين و همچنين ايجاد خيابان كشي و فضاي سبز به درستي انجام شود.

ساخت سوله مورد نظر

پس از انجام مرحله محوطه سازي نوبت به احداث سوله مي‌رسد در اين مرحله بايد تمام تجهيزات مورد نياز ساخت سوله از قبيل مصالح، آهن‌ آلات و غيره خريداري شود. اولين موردي كه بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشيد، نقشه و طرح سوله است. پس از خريد نوبت به اجراي سازه مي‌رسد. كف سازي را بايد در مرحله اول به درستي انجام داد.

در اين سوله بايد مواردي همچون، سالن توليد، انباره‌هاي نگهداري موارد، بخش‌هاي اداري، سرويس بهداشي، آزمايشگاه، قسمت تاسيسات و ساختمان سرايداري به درستي طراحي و ساخته شوند. عدم هماهنگي در هر يك از بخش‌هاي نام برده شده در ساخت باعث ايجاد هزينه چندين باره بر كل سيستم خواهد شد؛ پس در اين مرحله نياز است به درستي از نيازمندي‌ها و همچنين موارد مورد نياز آگاهي كامل داشته باشيد.

لازم به توضيح است كه قسمت تاسيسات از مواردي همچون قسمت برق رساني كه خود شامل تابلو برق‌ها، كابل كشي‌ها، ترانس و غيره تشكيل شده است. بخش ديگر در تاسيسات قسمت آب رساني است كه خود شامل لوله كشي‌ها و شيرآلات مورد نياز مي‌شود.

ديگر بخش مورد نياز كه تاثير زيادي در هزينه ساخت دارد، خطوط تلفن و موارد حفاظتي ساختمان است كه خود شامل وسايل پيشگيري از آتش، دوربين‌هاي كنترل تردد، دوربين‌هاي نظارتي و غيره مي‌شود. علاوه بر موارد نام برده شده در قسمت تاسيسات مواردي همچون سيستم تهويه مطبوع، جايگاه‌هاي ذخيره آب و انرژي  و غيره تاثير بسياري در هزينه ساخت سردخانه دارد.

تجهيزات و وسايل آزمايشگاهي مورد نياز

يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي كه بايد در طرح توجهي نوشته شده به صورت مفصل در رابطه با آن توضيح داده شود، تجهيزات و وسايل آزمايشگاهي مورد نياز خواهد بود. اين وسايل از قرار زير خواهند بود. كندانسور، اينتركولر، مخزن‌هاي روغن گير، شيرآلات كندانسور، روغن و گاز آمونياك، درهاي اصلي سردخانه، نوار نقاله مورد استفاده، ترموسيفون‌ها، اوپراتورها، كمپروسرها و برخي ديگر لوازم بايد به صورت كامل به همراه قيمت در طرح توجيهي نوشته شود.

وسايل مورد نياز براي حمل و نقل

ديگر قسمتي كه بايد در هنگام نوشتن طرح توجيهي به آن توجه ويژه‌اي داشت وسايل مورد نياز براي حمل و نقل مواد قابل نگهداري خواهد بود. عموما براي حمل و نقل محصولات كشاورزي به تجهيزاتي از قبيل ماشين حمل محصولات نظير كاميونت، وانت و ليفتراك نياز خواهيد داشت. لازم به توضيح است كه اين تجهيزات مي‌تواند بسته به نوع كاربرد شما متفاوت باشد و استفاده از اين وسايل نام برده شده براي نگهداري محصولات كشاوري توجيه پذير خواهد بود.

نيروي انساني مورد نياز در محل

از ديگر مواردي كه تاثير زيادي در هزينه ساخت اين محل ايجاد سرمايش دارد، نيروي انساني مورد نياز خواهد بود. عموما در يك سوله بزرگ به عواملي همچون نگهبان، افراد كارشناس فني، كارشناسان فروش، كارشناسان بهداشت، فرد سرايدار، راننده تجهيزات و وسايل حمل و نقل، افراد براي واحد حسابداري، كارگران و غيره نياز خواهيد داشت.

ريز شدن در تك تك موارد به شما كمك خواهد كرد كه علاوه بر ديد بهتر از اداره اين مكان، از هزينه ساخت آن به خوبي آگاهي داشته باشيد؛ پس تا مي‌توانيد در موارد به كوچك‌ترين بخش هم اشاره نماييد. پس از اين مرحله نوبت به تشريح كردن طرح براي سرمايه گذاران مي‌رسد.

طرح ساخت را به درستي براي سرمايه گذار تشريح نماييد

قبل از ارائه هر موضوع و صحبت كردن در رابطه با آن نياز است كه به تسلط خود به موضوع و ارائه آن اطمينان داشته باشيد؛ چرا كه ارزش هر چيزي به نحوه ارائه آن وابسته است. در اين بخش شما بايد در مرحله اول از هزينه‌هاي مورد نياز براي ساخت توضيح دهيد،

همچنين تا جاي ممكن كه از حوصله سرمايه گذار خارج نيست مي‌توانيد به تجهيزات و قيمت آن اشاره كنيد. پس از صحبت كردن در رابطه با هزينه‌ها، به شيوه درآمدي و همچنين زمان به سود رسيدن اشاره نماييد. لازم به توضيح است كه مي‌توانيد از مزايا و همچنين ميزان اشتغال زايي سردخانه براي سرمايه گذاران توضيحاتي را ارائه دهيد. شركت صنايع برودتي برادران حقيقي آماده همكاري با شما در تمام زمينه‌ها از طرح توجيهي تا ساخت و پياده سازي خواهد بود. در ادامه به بررسي انواع مكان‌هاي ايجاد سرمايش خواهيم پرداخت.

سردخانه بالا صفر صنايع برودتي برادران حقيقي

از اين محل‌ها عموما براي نگهداري محصولات كشاورزي از قبيل ميوه‌جات، صيفي‌جات و سبزيجات استفاده مي‌شود. اين محل‌ها همچنان كه از نامشان پيداست قابليت نگه داشتن دما بالا صفر را دارند  و محصولاتي در آن نگهداري مي‌شود كه نياز به اين ميزان دما را داشته باشند. در حالت كلي دو نوع سردخانه بالا صفر وجود دارد كه اين تقسيم بندي به وسيله نحوه كار ايجاد شده است. نوع گاز فريون كار و نوعي كه با گاز آمونياك كار مي‌كنند اين دو دسته هستند.

سردخانه

سردخانه بالاي صفر آمونياكي

اين تجهيزات عموما براي نگهداري محصولات با تناژ بالاي ۲۵۰۰ تن طراحي و ساخته مي‌شوند. از آنجايي كه گاز آمونياك براي انسان و همچنين تمام موجودات زنده خطر آفرين‌‌اند و احتمال خفگي براي افراد را به وجود خواهد آورد.

به همين منظور نياز است طراحي و ساخت اين نوع از مكان‌ها توسط شركتي انجام شود كه به درستي از قوانين و شيوه‌هاي رايج ساخت در دنيا باخبر است. شركت صنايع برودتي برداران حقيقي آماده هر گونه همكاري براي ساخت و طراحي با شما است. از مزاياي ساخت مي‌توان به داشتن موتور خانه مركزي و همچنين عمر طولاني و عدم اصطكاك بالا اشاره كرد. در ادامه به بررسي هزينه ساخت سردخانه نوع كوچك اشاره خواهيم كرد.

هزينه ساخت سردخانه كوچك

عموما ساخت اين محل كوچك مانند هزينه ساخت در متراژ بزرگ خواهد بود با اين تفاوت كه نياز به زمين وسيع و تجهيزات قوي نخواهيد داشت تجهيزات مورد استفاده در اندازه كوچك از قرار زير خواهد بود. بدنه با عايق كاري مناسب، موتور آلات، قفسه بندي، بدنه و كف سازي. عمده هزينه‌هاي محل ايجاد سرمايش براي نگهداري مواد غذايي در حجم كم موارد بالا خواهد بود.

آيس بانك صنعتي يا سيستم انرژي سرمايي ( Ice Bank ) چيست ؟

آيس بانك صنعتي براي ذخيره انرژي سرمايي در ساعات اوج مصرف غير فعال مورد استفاده قرار مي گيرد.

در اين سيستم، هدف توليد و ذخيره يخ در ساعات غير پيك مصرف برق و استفاده از آن در زمان اوج مصرف برق در واحدهاي گوناگون (عمدتاً صنايع لبنيات) مي باشد.

آيس بانك ها در سيستم هايي كه ساعت كاركرد كمپرسور به صورت شيفتي است مورد استفاده قرار مي گيرند.

سيستم آيس بانك با توليد و ذخيره يخ مقدار زيادي انرژي برودتي را در خود ذخيره ميكند تا در ساعات مورد نياز، برودت لازم را براي سيستم تامين نمايد.

سيستم آيس بانك را ميتوان بصورت گزينه اي قابل اعتماد و نسبتا ارزان قيمت در اكثر سيستمهاي برودتي، صنعتي و تهويه مطبوع جهت ذخيره انرژي استفاده نمود.

مزاياي استفاده از آيس بانك :

۱– كاهش سرمايه گذاري اوليه

۱-۱- در طراحي هاي سنتي، ظرفيت كمپرسور و كندانسور و… براي تامين پيك ظرفيت مورد نياز طراحي ميشود، درحاليكه زمانيكه از آيس بانك در طراحي سيستم بهره گرفته ميشود، طراحي ظرفيت كمپرسور و كندانسور بر حسب ۵۰% تا ۶۰% ميزان پيك ظرفيت مورد نياز انجام ميگردد زيرا سيستم قادر به فعاليت ۲۴ ساعته در طول شبانه روز، توليد و ذخيره برودت ميباشد و لذا برودت مازاد مورد نياز در طي روز جهت تامين پيك ظرفيت، از محل ذخيره شبانه قابل تامين ميباشد در نتيجه در صورت استفاده از آيس بانك نيازي به كمپرسور و كندانسور بزرگ نيست و تجهيزات كوچكتر قادر به پاسخ گويي به نياز ظرفيت خواهد بود.

۱-۲- در سيستمهايي كه از آيس بانك استفاده ميكنند از آنجا كه سيستم توسط آب سرد خروجي آيس بانك (نزديك صفر درجه) كه داراي دماي كمتري نسبت به آب سرد خروجي مبدل هاي شل اند تيوپ و يا پليت كولر ميباشد.

تغذيه ميگردد لذا اختلاف دماي موجود بين آب سرد و محيط مورد نظر سرمايش بيشتر شده و براي تامين يك ميزان برودت خاص نياز به تامين آب سرد كمتري ميباشد در نتيجه پمپ و لوله كشي لازم داراي قطر و ظرفيت كمتري خواهند بود.

۱-۳- با توجه به دماي پايين تر آب سرد خروجي از آيس بانك نسبت به آب سرد خروجي از سيستمهاي رايج داراي مبدل شل اند تيوب و يا پليت كولر و در نتيجه افزايش اختلاف دما (Dt)، نياز به كويل هاي بزرگ نيست و كويل سرمايشي كوچكتر و فن كوچكتر پاسخگوي نياز خواهد بود.

۱-۴- استفاده از كمپرسور و كندانسور كوچكتر علاوه بر كاهش قطر لوله و شير آلات، نياز به سيم كشي، كنترل في ما بين، تجهيزات الكترونيكي و تابلو برق كوچكتري دارد.

۱-۵- در صورتيكه براي تامين برق پشتيبان از ژنراتور استفاده شود، در سيستمهاي داراي آيس بانك به علت استفاده از كمپرسور كوچكتر، براي تامين برق پشتيبان نياز به ژنراتور كوچكتري خواهد بود.

۲– كاهش هزينه مصرف انرژي

۲-۱- از آنجا كه در سيستمهاي داراي آيس بانك، برودت در تمام طول شبانه روز توليد و ذخيره ميشود، لذا در طي ساعات پيك مصرف برق، نياز به مصرف زياد جريان الكتريسيته نميباشد و قسمت عمده اي از برودت مورد نياز از محل ذخيره شبانه تامين ميشود و لذا در صورت استفاده از كنتور برق زماندار كه هزينه برق مصرفي در ساعات پيك مصرف را با تعرفه بسيار بيشتر از ساعت نيمه شب محاسبه ميكند، هزينه برق مصرف شده كاهش چشمگيري ميابد.

۲-۲- در سيستمهاي دلراي آيس بانك انرژي الكتريكي كمتري مصرف ميشود زيرا تجهيزات برودتي شامل كمپرسور، كندانسور و غيره داراي ظرفيت و اندازه كوچكتري ميباشند.

۲-۳- ازآنجا كه قسمت زيادي از برودت در شب توليد ميشود كه دماي محيط كمتر از روز ميباشد، لذا بازده كمپرسور و كندانسور افزايش چشمگيري ميابد ومصرف برق در مقابل برودت توليد شده كاهش ميابد.

۲-۴- كمپرسور زماني داراي بازده حداكثر است كه ۱۰۰% زير بار باشد و از آنجا كه در سيستمهاي داراي ايس بانك معمولا كمپرسور تحت ۱۰۰% بار كار ميكند لذا بازده كمپرسور در سيستمهاي داراي آيس بانك بيشتر بوده و مصرف برق كمتري در مقابل توليد برودت مورد نياز خواهد داشت.

آيس-بانك-مزاياي-آن-صنايع برودتي حقيقي

گفتني است كه در يك سيستم تهويه مطبوع سنتي (داراي شل اند تيوب يا پليت كولر) به طور متوسط كمپرسور براي نزديك به ۶ ماه از سال حداكثر به ميزان ۳۰% ظرفيت زير بار ميباشد و در نتيجه بازده بسيار پايين تري را داراست.

۲-۵- كاهش ظرفيت پمپ و نيز فنهاي مصرفي كه قبلا شرح داده شد علاوه بر كاهش هزينه سرمايه گذاري اوليه پروژه سبب كاهش برق مصرفي نيز ميگردد.

۳– افزايش قابليت اطمينان سيستم

در سيستم هاي سنتي براي تامين ۱۰۰% پيك ظرفيت برودت لازم ساليانه معمولا از دو كمپرسور كه هريك قادر به تامين ۵۰% بار برودتي مورد نياز ميباشند استفاده ميكنند تا در صورت ايجاد خلل و خرابي در يك كمپرسور، كمپرسور ديگر قادر به تامين ۵۰% برودت لازم باشد.

اما در سيستمهاي داراي آيس بانك چنانچه سيستم داراي دو كمپرسور باشد كه هريك ۳۰% برودت مورد نياز را تامين كنند و الباقي، معادل ۴۰% برودت لازم توسط آيس بانك تامين شود، در صورت ايجاد خلل در يك كمپرسور، سيستم قادر به تامين ۷۰% برودت لازم با استفاده از آيس بانك و يكي از دو كمپرسور ميباشد.

بر اساس اطلاعات هواشناسي ASHREA براي يك سيستم روتين تهويه مطبوع، تامين ۷۰% پيك برودت نياز ساليانه، سبب تامين نياز برودتي مجموعه براي ۸۵% زمان در طول سال ميگردد، لذا سيستم هاي داراي آيس بانك قابليت اطمينان بسيار بيشتري دارند.

قابل ذكر است كه در طراحي سيستمهاي برودتي، ميزان حداكثر برودت لازم (پيك مصرف ساليانه) جهت انتخاب ظرفيت تجهيزات ملاك طراحي و محاسبه قرار داده ميشود و لذا تامين ۷۰% پيك مصرف ساليانه در بيشتر طول سال بطور كامل جوابگوي نيازهاي برودتي سيستم ميباشد.

۴– نياز به نگهداري كمتر

در سيستمهاي داراي آيس بانك نياز به تعمير و نگهداري كاهش ميابد زيرا آيس بانك داراي قطعات متحرك و چرخنده بسيار كمتري نسبت به كمپرسور ميباشد لذا استهلاك كمتري داشته و نياز به تعمير بسيار كمتري نسبت به كمپرسور دارد و در نتيجه با جايگزين كردن يكي از كمپرسورها توسط آيس بانك حجم زيادي از تعمير و نگهداري لازم كاهش ميابد.

۵– حفظ محيط زيست

۵-۱- توليد برق در ساعات شبانه روز به علت بازده بيشتر نيروگاهها در شب، بر اساس آمارهاي موجود،داراي حدود ۳۰% آلودگي كمتر نسبت به توليد برق در ساعات روز ميباشد. لذا مصرف برق شبانه كه توسط سيستمهاي داراي آيس بانك اتفاق مي افتد آلودگي كمتري براي محيط زيست در پي دارد.

۵-۲- بنا به دلايل ذكر شده قبلي سيستمهاي داراي آيس بانك نسبت به سيستمهاي سنتي ميزان برق كمتري مصرف ميكنند لذا سبب كاهش آلودگي محيط زيست ناشي از توليد برق ميشوند.

۵-۳- با استفاده از آيس بانك در سيستمهاي فريوني، به علت كوچكتر شدن سيستم برودتي و مصرف كمتر مبرد در مدار برودتي سبب كاهش آلودگي محيط زيست ناشي از نشت مبردهاي فريوني مخرب لايه ازن (CFC ,HFC) ميشود.

سيستم ذخيره يخ شامل يك يا چندين كويل است كه در يك مخزن آب عايق بندي شده غوطه ور هستند.

در آيس بانكهاي پيش ساخته، كويل به همراه مخزن از پيش ساخته و ساير متعلقات ارايه ميگردد.

در بعضي از سيستمهاي برودتي بزرگ ممكن است مخزن هاي بتوني يا فلزي در محل ساخته شوند و تنها نياز به كويل اواپراتوري آيس بانك باشد.

آيس-بانك-صنايع برودتي حقيقي

انواع آيس بانك :

۱- آيس بانك پيش ساخته (بهمراه مخزن آب پيش ساخته و آجيتاتور)

۲-آيس بانك كويل

۳- آيس بانك سيلو (ماژولار)

در سيستم هاي سرمايشي صنعتي كه از آيس بانك استفاده ميكنند زمانيكه بار برودتي وجود ندارد و يا كمتر به برودت نياز است (معمولا به هنگام شب) با تزريق مستقيم مبرد به داخل كويل انرژي برودتي به صورت يخ در اطراف لوله هاي كويل آيس بانك ذخيره ميشود.

زماني كه يخ بضخامت مورد نظر رسيد، حسگر فرماني براي قطع جريان مبرد به سيستم برودتي ارسال ميكند.

زمانيكه آب سرد براي سرمايش مورد نياز باشد، پمپ سيركولاسيون شروع به كار نموده و آب سرد را از مخزن آيس بانك به محل هاي مورد نياز پمپ ميكند.

آب برگشتي در داخل مخزن گردش نموده و پس از تماس مستقيم با يخ سرد ميشود.

همزمان براي افزايش ميزان انتقال حرارات بين آب و يخ، توسط دستگاه همزن (آجيتاتور) موجود در داخل مخزن آيس بانك جريان آب يكنواختي روي كويلها بوجود مي آيد.

مشخصات و امتيازات بانك هاي يخ اين شركت بشرح زير ميباشند :

– دماي آب سرد خروجي تا ۵ درجه سانتيگراد
– ثابت ماندن دماي آب در مدت زمان استفاده
– انتقال انرژي عالي بعلت تور بولان زياد آب
– كار مطمئن بعلت نداشتن قطعات متحرك در سيستم
– حداقل فضاي مورد نياز براي نصب دستگاه
– حد اقل مقدار شارژگاز مبرد در سيستم
– كليه قسمت هاي در تماس با آب از جنس فولاد ضد زنگ يا PVC ميباشند و لذا عمر بسيار طولاني دارد .
– مجموعه بانك يخ بطور يكپارچه قابل حمل و نقل ميباشد.
– با انواع مبردها و از جمله با مبرد آمونياك يا فريون كار ميكند.
– با سيستم تبريد بصورت گردش طبيعي مايع و يا با پمپ مبرد ميتواند مورد استفاده قرار گيرد.
– به علت كم حجم بودن و كوچك بودن ابعاد نسبت به بانك هاي يخ لوله اي ميتواند در تاسيسات جديد ويا در توسعه تاسيسات موجود بكار برده شود.

جمع بندي

ما در اين مقاله از وب سايت سعي كرديم اطلاعات لازم و كافي در رابطه با هزينه‌هاي جاري براي ساخت و راه‌ اندازي محل ايجاد نگهداري محصولات را براي شما تشريح نماييم. از وسايل و تجهيزاتي نام برديم كه براي راه اندازي به آن نياز خواهيد داشت. در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با اين مورد مي‌تواند با شماره‌هاي درج شده در قسمت تماس با ما ارتباط برقرار نماييد.

تونل انجماد

۸۷ بازديد

 گوناگوني از جمه مواد غذايي و ميوه‌جات استفاده كرد. سبزيجات، گوشت، آبميوه و محصولات دريايي در اين تونل‌ها بدون افت كيفيت منجمد شده و بافت و كيفيت اوليه خود را حفظ مي‌كنند. براي منجمد كردن مواد غذايي روش‌هاي متعددي وجود دارد كه تونل‌هاي انجماد يكي از اين روش‌ها محسوب مي‌شوند. اين روش انجماد سريع مزايايي نسبت به روش‌هاي آهسته انجماد دارد كه در طول مقاله با آن‌ها آشنا مي‌شويد.

انجماد و تاثير آن بر كيفيت مواد غذايي

انجماد مواد غذايي همواره يكي از دغدغه‌هاي بشر بوده است.  با گذشت زمان و پيشرفت تكنولوژي، فرايندها و روش‌هاي متفاوتي براي نگهداري از مواد غذايي در اختيار قرار گرفته است. عوامل زيادي از جمله سرما، گرما، رطوبت، خشكي و باكتري‌ها و قارچ‌ها همگي در فساد مواد غذايي نقش بسزايي دارند. از همين‌رو استفاده از تكنيك انجماد يكي از آسان‌ترين و منطقي‌ترين راه‌هاي نگهداري مواد غذايي براي يك مدت مشخص به شمار مي‌رود. در واقع انجماد موادغذايي، كيفيت و زمان نگهداري محصولات متفاوت را بالا برده و از اين طريق ديگر مجبور به تحمل ضرر و زيان فاسد شدن مواد غذايي نخواهيم بود.

در واقع بر خلاف تصور عموم انجماد سبب كشته شدن ميكروب‌هاي مواد غذايي نمي‌شود؛ بلكه با كند كردن عمل ميكروارگانيسم‌ها بر كيفيت مواد غذايي تاثير گذاشته و از خراب شدن آن‌ها جلوگيري مي‌كند. روش‌هاي متعددي براي انجماد وجود دارد؛ مواد غذايي را مي‌توان به روش‌هاي آهسته و يا سريع منجمد كرد. در روش آهسته، مواد غذايي را در فضايي با دماي پايين قرار مي‌دهند تا آرام منجمد شود اما در انجماد سريع روش‌هاي متفاوتي براي اين عمل وجود دارد كه يكي از آن‌ها با عنوان تونل‌هاي انجماد شناخته مي‌شود.

تونل انجماد؛ روشي براي انجماد سريع

همان‌طور كه كمي پيش‌تر گفتيم، در انجماد سريع روش‌هاي متفاوتي وجود دارد؛ به عنوان مثال محصول را به صورت مستقيم با ماده منجمد كننده تماس مي‌دهند و يا از طريق تماس غير مستقيم محصول مورد نظر با ماده انجماد كننده اين اقدام را انجام مي‌شود. يكي‌ديگر از روش‌هاي انجماد سريع، عبور جريان هواي بسيار سرد است؛ از آنجايي كه عبور اين جريان بسيار شديد هواي سرد درون يك تونل مخصوص انجام مي‌گيرد، به آن تونل انجماد گفته مي‌شود. اين روش انجماد سريع به صورت اختصاري با نام iqf  نيز شناخته مي‌شود.

Post image

 

تونل iqf چه مزايايي دارد؟

يكي از مشكلاتي كه ممكن است انجماد براي مواد غذايي به وجود بياورد، تشكيل كريستال‌هاي بزرگ يخي بر روي محصولات است. يكي از مزاياي انجماد به روش تونل، كم بودن زمان مورد نياز است. انجماد سريع و عبور جريان سرد از مواد غذايي، مانع از تشكيل اين كريستال‌هاي يخي بر روي محصولات مي‌شود. از طرفي گاهي ممكن است انجماد باعث افت كيفيت محصولات متفاوت شود؛

اما در روش‌هاي انجماد سريع كيفيت، طعم و بوي مواد غذايي تا حدود زيادي حفظ مي‌شود. يكي‌ديگر از مشكلاتي كه انجماد مواد غذايي ممكن است براي مصرف كننده به وجود بياورد، انجماد بخش بزرگي از يك محصول است كه ممكن است مشتري به اين اندازه به اين محصول نياز نداشته باشد. در روش iqf اين امكان فراهم شده است تا با جداسازي تك تك محصولات از يك‌ديگر نه تنها استفاده مشتري از آن راحت‌تر شود بلكه كيفيت و ماندگاري محصول منجمد شده بالاتر رود.

انواع تونل انجماد را بيشتر بشناسيد

 همان‌طور كه در ابتداي مقاله ذكر كرديم، انجاد به دو روش آهسته و سريع قابل انجام است كه انجماد سريع خود به چند روش متفاوت صورت مي‌گيرد. يكي از روش‌هاي انجماد به روش سريع تونل انجماد است كه اين نيز به دو شكل قابل انجماد است؛ تونل‌هاي انجماد خطي و تونل‌هاي انجماد مارپيچي. در تونل خطي براي انجماد مواد غذايي آن‌ها را در هواي سرد غوطه‌ور مي‌كنند كه براي انجماد انواع سبزيجات مانند نخود فرنگي، لوبيا سبز، قارچ و … مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اما تونل‌هاي انجماد مارپيچي، براي انجماد مواد غذايي در خطوط توليد مورد استفاده قرار مي‌گيرند؛ چرا كه اين تونل‌ها چيزي حدود ۲۰۰ تا ۱۲۰۰۰ كيلوگرم در ساعت ظرفيت دارند.

در روش iqf، عبور جربان هواي سرد از محصولات در زماني كوتاه باعث انجماد مواد غذايي مي‌شود؛ اين يك نوع روش مكانيكي به شمار مي‌رود. در واقع در اين روش جريان هواي سرد شديدي از طريق فن از اطراف محصولات عبور مي‌كند و اين اقدام منجر به منجمد شدن محصولات مي‌شود. اما يكي‌ديگر از روش‌هايي كه با كمك آن محصولات را درون تونل‌هاي انجماد منجمد مي‌كنند،

غرق‌سازي محصولات درون مايع نيتروژن با دماي بسيار پايين است. با توجه به انواع تونل انجماد، تونل‌هاي انجماد خطي تا ۱۲ تن و تونل‌هاي انجماد مارپيچي تا ۳ تن در ساعت ظرفيت دارند. تجهيزات ساخت اين تونل‌ها تا حدود زيادي به كاربرد آن‌ها بستگي دارد مثلا بعضي از تونل‌ها را به تسمه نقاله مجهز مي‌كنند. اما در حالت كلي مي‌توان گفت بيشتر تجهيزات ساخت تونل مشابه با سردخانه است؛ كمپرسور، اواپراتور، تابلو برق و كندانسور جزو تجهيزات ساخت يك تونل به شمار مي‎‌رود.

انواع تونل‌هاي انجماد بر اساس عملكرد آن‌ها

تونل‌هاي انجماد بر اساس عملكري كه دارند نيز به چند دسته تقسيم مي‌شوند. وزشي، تماسي، حاوي نوار نقاله و … انواعي از تونل‌هاي انجماد به شمار مي‌روند كه هركدام بسته به ويژگي‌هايي كه دارند براي منجمد كردن محصولات متفاوتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. نحوه عملكرد تونل وزشي به اين صورت است كه هواي سرد به كمك فن‌ها از روي محصولات عبور كرده و باعث منجمد شدن آن‌ها مي‌شود. اما در روشي مانند تماسي مواد در بين جداره‌ها قرار مي‌گيرند و گاهي نيز مواد را به صورت مستقيم با نيتروژن تماس مي‌دهند.

تونل انجماد چه تفاوت‌هايي با سردخانه دارد؟

يكي از مشخص‌ترين تفاوت‌هايي كه بين تونل‌هاي انجماد و سردخانه وجود دارد، سرعت انجماد بالا است. در تونل‌هاي انجماد محصولات با سرعت بسيار بيشتري نسبت به سردخانه منجمد مي‌شوند و اين امر مي‌تواند ماندگاري محصول را بالاتر برده و كيفيت آن را تا حدودي بيشتري حفظ كند. همچنين نوع اواپراتور نيز در اين دو متفاوت است؛ اواپراتور در تونل‌هاي انجماد معمولا به صورت ايستاده قرار مي‌گيرد. در طريقه ساخت درهاي تونل و سردخانه نيز تفاوت‌هايي وجود دارد؛ طريقه باز شدن و طراحي درب تونل‌هاي انجماد بسيار متفاوت است و جنس ساخت آن‌ها از نوع پي وي سي و يا پلي استر است.

اصول طراحي تونل‌هاي انجماد

براي ساخت و طراحي تونل‌هاي انجماد يكي از مهم‌ترين فاكتورهايي كه بايد به آن توجه شود، ظرفيت تونل است. زماني كه به ساخت يك تونل انجماد براي منجمد كردن محصولات متفاوت فكر مي‌كنند، محاسبات طراحي بر اساس نوع ماده‌اي كه قرار است در اين تونل منجمد شود، دما و زمان لازم براي انجماد آن صورت مي‌گيرد. بر اين اساس مي‌توان گفت ظرفيت تونل در حقيقت مقدار موادي است كه در زمان مشخصي سرد شده و به دماي مورد نظر مي‌رسد. براي طراحي و راه‌اندازي يك تونل به تجهيزاتي از قبيل: شيرهاي انبساط، تابلو برق و عايق، كندانسور و اواپراتور نياز است. زماني يك تونل طراحي مي‌شود بايد در ساخت و طراحي آن دقت شود كه تا حد ممكن زمان انجماد محصولات كاهش يايد؛ چرا كه با اين اقدام، بافت و كيفيت مواد غذايي حفظ مي‌شود.

شايد از خود بپرسيد چرا زمان كم براي انجماد مواد غذايي ضروري است؟ افزايش زمان انجماد باعث مي‌شود تا سطح مواد منجمد شده و يخ مانند يك عايق عمل كرده و از كاهش دما و انجماد درون مواد غذايي جلوگيري كند. همچنين در طراحي در براي تونل، از پيچ‌هاي مخصوصي استفاده مي‌شود كه تحمل فشار بالا را داشته باشند.

درب هاي تونل انجماد 

دربهاي تونل انجماد كنترل دار ، با استفاده از پيچهاي مخصوص در فشارهاي با اداراي سيستم بسته شدن خاصي مي باشد.دربها داراي انواع رنگ شده سفيد ، پي وي سي ، ضد زنگ و يا پلي استر قابل انتخاب براي مشتري مي باشد.

درب از پي وي سي داخلي ،آلومينيوم آنادايز شده عايق كاري حرارتي از محيط زيست ، گسگت هاي مخصوص كه داراي طراحي بخصوصي جهت حفظ دما مي باشند تشكيل مي گردد و به صورت انتخابي مي تواند داراي يك محل برا ي شيشه كنترل باشد.

تونل انجماد iqf

تونل انجماد iqf

كيفيت مواد غدايي حين انجماد؛ مهم‌ترين مسئله‌اي كه بايد به آن توجه داشت

برخي از مواد غذايي حين انجماد كيفيت اوليه خود را از دست مي‌دهند به همين‌خاطر بايد براي انجماد انواع سبزيجات و مواد غذايي از چگونگي فرايند انجماد آن‌ها به طور كامل اطلاع داشته باشيد. براي اينكه فرايند انجماد محصولات به درستي انجام شود بايد علاوه بر زمان و دماي انجماد به مسائل ديگري نظير دماي مناسب براي ميكروب كشي نيز توجه كرد. به‌طور مثال بسياري از ميوه‌ها حين چيده شدن و انتقال به تونل‌ها براي انجماد آلوده به انواع سم‌ها و شهدها هستند. بنابراين بايد براي حفظ كيفيت و سلامت مواد غذايي و ميوه‌جات قبل از انتقال آن‌ها به تونل انجماد، محصولات آلوده جهت شستشو درون آب صد درجه سانتي‌گراد قرار بگيرند.

آنزيم‌هايي كه براي انجماد برخي از ميوه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد جز آنزيم‌هايي به شمار مي‌رود كه قابليت اكسيداسيون را در طول فرايند انجماد افزايش مي‌دهند و از فاسد شدن آن‌ها جلوگيري مي‌كنند. اما براي انجماد فراورده‎‌هاي گوشتي هيچ دستوراعملي در طول فرايند انجماد نياز نسيت. عوامل متعددي در كيفيت مواد  منجمد شده تاثيرگذار است كه برخي از آن‌ها عبارتنداز:

  • شرايط نگهداري محصول مورد نظر
  • انتخاب روش مناسب براي انجماد
  • دارا بودن دقت كافي در انتخاب محصول و آماده‌سازي آن براي انجماد

مزاياي انجماد به روش تونل انجماد

اين سيستم يكي از بهترين روش‌هاي موجود براي منجمد كردن محصولات مورد نظر اعم از مواد غذايي، محصولا گوشتي، ميوه‌جات و … مي‌باشد. برخي از مزاياي استفاده از اين روش را مي‌توان به صورت خلاصه به صورت زير بيان كرد:

  • مواد در مدت زمان كوتاهي منجمد مي‌شوند
  • امكان رشد باكتري به حداقل مي‌رسد
  • انجماد با سرعت بيشتري انجام شده و در زمان صرفه جويي مي‌شود
  • به دليل اتوماتيك بودن بخش‌هاي مختلف آن نياز به نيروي انساني كمتر مي‌شود

تونل انجماد سنتي‬‎ صنايع برودتي برادران حقيقي

تونل انجماد سنتي ( Traditional freezing tunnel )

تونل انجماد سنتي معمولا جهت انجماد گوشت ، مرغ ، ماهي ، بستني ميوه جات ، صيفي جات ، سبزيجات ، پيش سردكن هاي كشتارگاه ها و هرگونه محصولاتي كه به اين دما نياز دارند استفاده مي شود .

تونل انجماد سنتي در يك شيفت كاري ۸ ساعته دماي هرگونه محصول را به ۴۰- درجه سانتيگراد تغيير مي دهد .

سردخانه فريون و تونل انجماد با قيمت دستگاه انجماد سريع مناسب به همراه گارانتي و خدمات پس از فروش به شما عزيزان ارائه مي گردد.

صنايع برودتي برادران حقيقي آمادگي ساخت و اجرا هرگونه تونل انجماد سنتي از تناژ يك تن الي به بيشتر را با تجهيزات فريوني و تجهيزات آمونياكي را در هر نقطه از كشور و خارج از كشور را دارد و جهت اطلاع از اطلاعات فني و روش ساخت با ما تماس بگيريد .

سردخانه

۹۴ بازديد

كي از روش‌هاي قديمي  و پايه كه براي جلوگيري از فاسد شدن مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، استفاده از سرما موجود در سردخانه است. مي‌توان اختراع اين دستگاه را يكي از ده اختراع برتر قرن در هزاره دوم ميلادي در نظر گرفت. اولين شيوه سرمايش عملي را مي‌توان سرما با آمونياك در نظر گرفت. اما امروزه انواع روش‌هاي مختلفي براي ايجاد تبريد در دنيا وجود دارد. در ادامه اين مقاله از سري مقالات آموزشي وب سايت به بررسي و اهميت اين موضوع خواهيم پرداخت؛ با ما همراه باشيد.

سردخانه

چرا سردخانه‌ها اهميت دارند

جالب است بدانيد يكي از شاخصه‌هاي سنجش ميزان رشد فن آوري در يك كشور به تعداد واحدهاي صنعتي بر مي‌گردد كه براي انجماد مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. پس از استفاده از آمونياك براي ايجاد سرما انواع روش‌هاي مختلف براي ايجاد سرما به وجود آمد؛ از جمله اين روش‌ها مي‌توان به روش فريون براي ايجاد سرما اشاره كرد. از اين سيستم به صورت گسترده در خانه‌ها براي ايجاد مكاني براي سرما مورد نياز براي نگهداري مواد غذايي استفاده مي‌شده است. پس از نگراني‌ها در رابطه با تخريب لايه ازون توسط روش‌هاي ايجاد شده، قراردادي به نام وين به اجرا گذاشته شده كه باعث توجه بيشتر به لايه ازون و همچنين روش ساخت سردخانه‌ها و ايجاد سرما به وجود آمد. پس از اين قرارداد بود كه روش hfc به عنوان روشي جايگزين مورد استفاده قرار گرفت. اين روش اثرات تخريبي روي لايه ازون نداشت ولي همچنان باعث گرماي گلخانه‌اي داشت.

اين روش هم به دليل تصويت قرارداد عدم  استفاده از روش‌ها براي كاهش گرماي گلخانه‌اي ممنوع اعلام شد. هر چند در حال حاضر در برخي از كشورها از روش‌هايي مانند cfc و hcfc براي پروژه‌هاي بزرگ صنعتي براي ايجاد سرما استفاده مي‌شود. اين در حالي است كه اين روش‌ها علاوه بر اثر تخريبي بر لايه ازون پتانسيل بالايي در گرماي گلخانه‌اي دارد.

اولين دستگاه سرمايش جهان

يكي از روش‌هاي كه باعث ايجاد اولين دستگاه سرمايش جهان گرديد، سيكل تبريد بود كه در سال ۱۸۰۰ بسيار رايج شد. استفاده از اين روش ۳۴ سال ادامه داشت. جالب است بدانيد اولين دستگاه ساخته شده  در كارخانه‌هاي آبجو سازي مورد استفاده قرار گرفت. اولين بار از آمونياك در سال ۱۸۵۰ براي ايجاد سرما در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. آمريكا از اين روش براي ايجاد دستگاه يخ ساز مصنوعي مورد استفاده قرار گرفت. اولين دستگاه سردخانه در سال ۱۸۷۲ اختراع شد و از سال ۱۹۰۰ از اين ماشين‌ها براي صنايع يخ سازي و سردخانه‌ها براي مواد غذايي و شيميايي مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن از سال ۱۹۲۰ در ساخت پاتيناژ و در سال ۱۹۳۰ از اين دستگاه براي تهيه مطبوع مورد استفاده قرار گرفت.

سردخانه

سردخانه چيست

محلي كه از آن براي خنك نگه داشتن مواد غذايي استفاده مي‌شود را سردخانه گفته مي‌شود. در توضيح بهتر مي‌توان اين دستگاه را ساختمان و تاسيساتي در نظر گرفت كه باعث افزايش ميزان ماندگاري و همچنين كيفيت مواد غذايي مي‌شود. يكي از مهم‌ترين وظيفه‌هاي اين دستگاه را مي‌توان جلوگيري از ايجاد فساد در كالاها و موادي كه در آن وجود دارد دانست. لازم به توضيح است كه كاربرد اين دستگاه تنها براي نگهداري مواد غذايي و كشاوري خلاصه نمي‌شود و مي‌توان از اين دستگاه در انواع صنعت‌ها مانند نظامي و نگهداري مواد شيمايي استفاده كرد؛ به صورت كلي مي‌‌توان گفت از اين دستگاه استفاده‌هاي گوناگون و متنوعي مي‌شود.  اين دستگاه‌ها را مي‌توان به چهار دسته كلي تقسيم كرد.

 اولين نوع از سردخانه‌ها همان دستگاه‌هاي سرمايش خانگي بود كه ما آن‌ها را با نام يخچال مي‌شنايم؛ عموما استفاده از اين دستگاه‌ها براي افزايش ميزان ماندگاري و كيفيت مواد غذايي مورد استفاده در منزل است. يخچال‌ها خود در انواع مختلفي توليد مي‌شوند كه مي‌توان بر اساس ظرفيت مورد استفاده و همچنين نياز مدل و ظرفيت مد نظر خود را انتخاب كرد. نوع دوم اين دستگاه‌ها را مي‌توان همان يخچال‌هاي مورد استفاده در سوپر ماركت‌ها دانست. در سوپر ماركت‌ها از اين  يخچال‌ها عموما براي نگهداري مواد غذايي فاسد شدني استفاده مي‌شود. نوع سوم اين دستگاه‌ها را مي‌توان سردخانه‌هاي تجاري در نظر گرفت. اين دستگاه‌ها عموما توسط رستوران‌هاي بزرگ و همچنين هتل، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

همان طور كه مشخص است از اين دستگاه‌هاي تجاري نيز براي نگهداري مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. نوع چهارم اين دستگاه‌ها را مي‌توان دستگاه‌هاي سرمايش صنعتي در نظر گرفت. از اين دستگاه‌ها عموما در كارخانجات عظيم صنعتي استفاده‌هاي گوناگوني مي‌شود.

اصلي‌ترين قسمت يك دستگاه سرمايشي

يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي يك دستگاه سرمايشي را مي‌توان  كمپرسور، اواپراتور و كندانسور آن در نظر گرفت. ديگر قسمت اصلي يك دستگاه سرمايشي را مي‌توان محفظه آن در نظر گرفت؛ چراكه اصلي‌ترين قسمت كه باعث جلوگيري از هدر رفت سرما و همچنين محل نگهداري كالاهاي مورد نظر است، همين محفظه است. نكته مهم در رابطه با دستگاه‌هاي سرمايش صنعتي و تجاري آن كه معمولا در اين دستگاه‌ها از ساندويچ پنل به جاي محفظه استفاده مي‌كنند؛ به اين قسمت از اين دستگاه اصطلاحا ساندويچ پنل گفته مي‌شود.

تقسيم بندي بر اساس نوع عملكرد

علاوه بر دسته بندي ارائه شده در بالا روش‌ ديگري براي دسته بندي وجود دارد كه به دسته بندي بر اساس نوع عملكرد موسوم است. در اين نوع دسته بندي عموما دو دو دسته دستگاه وجود دارد، دستگاه‌هاي آمونياكي و دستگاه‌هاي فريوني. اين كه شما چه نوع سردخانه‌اي را بايد براي محل مورد نظر خود انتخاب كنيد به عوامل زيادي مانند ميزان سرما، ميزان گنجايش و غيره مربوط خواهد بود.

نوع ديگر رايج دسته بندي‌ را مي‌توان دسته بندي بر اساس ميزان سرما در نظر گرفت. در اين نوع دسته بندي عموما دو نوع دستگاه وجود دارد؛ سردخانه‌هاي زير صفر و  بالاي صفر.

كانكس-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي

سردخانه زير صفر

خود اين دستگاه‌ها انواع مختلفي دارند كه در ادامه به توضيح در رابطه با هر كدام خواهيم پرداخت. اولين نوع از اين دستگاه را مي‌توان دستگاه‌هاي مورد استفاده براي ميوه و لبنيات در نظر گرفت. دماي كاري اين نوع از دستگاه‌هاي ايجاد سرما بين ۰ تا ۴ درجه سانتي‌گراد است. انواع ديگر اين دستگاه‌ها را مي‌توان با عنوان دستگاه سرمايش شير، دوغ و ماست و همچنين دستگاه نگهدارنده گوشت تازه عنوان كرد. نوع ديگر سردخانه زير صفر براي نگهداري گوشت مرغ يخ زده مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دماي كاري اين نوع از دستگا‌ها عموما پايين‌تر از صفر است و منفي هجده درجه سانتي‌گراد معمول‌ترين دما براي اين نوع دستگاه‌ها است. تونل انجماد را هم مي‌توان يكي از انواع اين دستگاه‌ها در نظر گرفت. از اين تونل‌ها عموما براي منجمد كردن مواد غذايي در سريع‌ترين زمان ممكن استفاده مي‌شود. دماي مورد استفاده براي اين دستگاه را مي‌توان منفي چهل درجه سانتي‌گراد عنوان كرد. اين تونل قابليت انجماد مواد غذايي در سريع‌ترين زمان ممكن را دارد. 

دستگاه‌هاي ايجاد سرمايش براي تشكيل بستني نوع ديگر از اين دستگاه‌ها است. نكته مهم در رابطه با اين دستگاه‌ها آن است كه وابسته به ميزان خامه و چربي مورد استفاده در بستني ساختار اين دستگاه مي‌تواند متفاوت باشد. نكته مهم ديگر را رابطه با اين دستگاه‌ها آن كه معمولا براي ايجاد حالت نرمي در بستني نياز به دماي زياد سرد نخواهد بود و با دماي پايين نيز شكل كلي بستني به وجود خواهد آمد. به دليل ساختار خاص بستي معمولا از كمپرسورهاي دو مرحله‌اي براي اين دستگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دسته بندي بر اساس حجم و ابعاد

ديگر روش دسته بندي كردن اين دستگاه‌ها را مي‌توان بر اساس حجم و ابعاد در نظر گرفت. اتاقي، متحرك، كانكسي و صنعتي بزرگ از انواع اين دسته بندي است. لازم به توضيح است كه اين نوع از دستگاه‌ها عموما براي موارد خاص و همچنين در فضاي مناسب استفاده مي‌شود. نوع كوچك يا همان اتاقي اين دستگاه براي نگهداري مواد غذايي رستوران‌ها و همچنين مراكز توزيع  ميوه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين دستگاه عموما يك پانل است كه داخل آن تجهيزات سرمايشي به صورت مناسب نصب شده است. در نوع كانكسي اين دستگاه از ديواره‌هاي اتاق  براي تقسيم كردن فضاي داخلي كانكس استفاده مي‌شود. در نوع بزرگ اين دستگا‌ها كه معمولا براي انبارهاي ذخيره مواد غذايي در حجم بسيار زياد و انبوه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين نوع از مكان‌ها عموما بر اساس اتاق‌هاي مختلفي تقسيم بندي مي‌شود. عموما در اين نوع دستگاه‌ها از روش‌هاي فريوني و يا آمونياكي براي ساخت و طراحي استفاده مي‌شود.

دسته بندي بر اساس كنترل اتمسفر

يكي ديگر از روش‌هاي دسته بندي رايج براي تقسيم كردن اين دستگاه‌ها، تقسيم بندي بر اساس كنترل اتمسفر است. اين نوع از دستگاه‌ها عموما براي نگهداري موادي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه نياز به نگهداري طولاني مدت دارند. براي ساخت اين نوع دستگاه‌ها عموما نياز به شرايط خاص از نظر تركيب هواي درون اتاق وجود دارد. همچنين بايد به وسيله اتيلن ميزان غلظت اكسيژن را كاهش داد.  نوع ديگر اين دستگاه‌ها را مي‌توان دستگاه‎هاي ايجاد سرماي  معمولي در نظر گرفت. كاركرد اين دستگاه‌ها عموما به وسيله كنترل هواي معمولي و با تنظيم دما و ميزان رطوبت كار مي‌كنند. عموم استفاده از اين دستگاه‌ها را مي‌توان براي نگهداري مواد غذايي در نظر گرفت.

اقتصادي-بودن-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي

سردخانه‌هاي بالاي صفر

همان طور كه از نام اين دستگاه‌ها مشخص است ميزان دماي كاري اين دستگاه‌ها بالاي صفر است؛ از اين نوع دستگاه‌ها عموما در صنعت‌هاي كشاورزي براي نگهداري سبزيجات و ميوه جات و همچنين صيفي جات در نظر گرفت. اين نوع سردخانه خود به دو دسته كلي فريون كار و آمونياك تقسيم بندي‌ مي‌شوند.

۳- سردخانه دو مداره:

تركيبي از دو نوع بالا بوده و بسته به كالايي كه بايد در آن نگهداري شود، درجه آن تنظيم مي گردد و اصولا به دو صورت مورد استفاده قرار مي گيرند.

يكي به صورت واحدي وابسته به صنايع در كارخانجات توليدي كه صرفا مواد مشخص و يكساني را در آنها نگهداري مي نمايند و دوم مستقل كه بسته به موارد نياز و مواد خوراكي كه به آنها سپرده مي شود برنامه خود را تنظيم مي نمايند.

بدين صورت كه گاهي در اختيار شركت گوشت يا زماني در اختيار سازمان تعاون شهر و روستا و يا استفاده كنندگان ديگر قرار داده مي شوند.

۴- سردخانه هاي پرتابل يا متحرك:

علاوه بر تمام دستگاه هاي تبريد كه به آن اشاره شده است، تعدادي از دستگاه هاي تبريد در طرح هاي مختلف و براي نگهداري محصولات متفاوت و كاربردهاي خاص ساخته مي شود كه جهت حمل و نقل گوشت، مرغ، شير، بستني، صندوق هاي گل فروشي و سردخانه هاي بيمارستاني و غيره مي باشد.

سازنده سردخانه

شركت صنايع برودتي برادران حقيقي با سال ها تجربه در زمينه صنعت برودت ايران در حال حاضر بزرگترين سازنده سردخانه در ايران مي باشد

امروزه از تبريد در سطح وسيعي جهت تهيه و نگهداري مواد غذايي ( گوشت ، مرغ و ماهي و … ) و انواع ميوه جات و صيفي جات استفاده مي شود .

براي اين منظور ايجاد سردخانه با دماهاي مختلف در شهرها و مجتمع هاي فروشگاهي و رستوراني بزرگ اجتناب ناپذير گرديده است .

تجهيزات مورد نياز در احداث سردخانه

عايق بندي حرارتي سردخانه از مهم ترين نكات در نحوه طراحي و احداث اتاق هاي سردخانه كوچك يا بزرگ مي باشد. پلي يورتان، فوم، پلي استايرن، چوب، پشم و شيشه و … موادي هستند كه با توجه به نوع سردخانه براي ساخت اتاق سرد مورد استفاده قرار مي گيرند. درب سردخانه با توجه به اينكه سردخانه از نوع دماي زير صفر يا بالا صفر است در دو مدل كشويي و لولايي با ابعاد مختلف انتخاب مي شود.

ساخت-سردخانه-صنايع برودتي برادران حقيقي

قطعات مكانيكي به كار رفته در ساخت يك سردخانه

قطعات مكانيكي يك سردخانه با توجه به ابعاد، ظرفيت، نوع محصولات و شرايط محيطي انتخاب مي شود. ما در گروه صنايع برودتي برادران حقيقي قادريم تمامي تجهيزات مكانيكي كه در ساخت يك سردخانه مورد نياز است، از برند هاي معتبري مانند بيتزر، كوپلند، دانفوس و … را با كيفيت مناسب تهيه كند. اين قطعات شامل موارد زير است:

كمپرسور

انتخاب يك كمپرسور مناسب با توجه به ظرفيت سردخانه و دماي اواپراتور و كندانسور انجام مي شود. علاوه بر انتخاب كمپرسور، گاز مبرد در سيكل هم بايد تعيين شود. براي تعيين يك كمپرسور كه مهم ترين تجهيز به كار رفته در سردخانه است حتما از مشاوره هاي تخصصي كارشناسان ما استفاده كنيد.

كندانسور

ما پيشنهاد مي كنيم براي انتخاب يك كندانسور مناسب، ظرفيت دفع حرارت، دماي كندانسور، نوع مبرد و اختلاف دماي كندانسور و محيط را حتما در نظر بگيريد.

اواپراتور

براي انتخاب اواپراتور سردخانه بايد نوع مبرد، بار برودتي مورد نياز، دماي اواپراتور و اختلاف دما براي انتقال حرارت بين هوا و اواپراتور درجهت درست را در نظر گرفت.

تجهيزات خط مايع

اين تجهيزات در واقع شامل شير انبساط، شير برقي، سايت گلاس، فيلتر دراير و چك ولو است كه شركت
صنايع برودتي برادران حقيقي تمامي آن ها را از برند هاي معتبر در اختيار دارد.

خط مكش و خط تخليه

اين تجهيزات شامل فيلتر روغن، اويل سپراتور، مافلر، بال ولو، پرشر سوئيچ و … مي باشد كه ما با استفاده از تيم اجرايي با سابقه ي خود مي توانيم اين قطعات را در محل مورد نظر نصب كنيم.

ساخت-سردخانه-صنايع برودتي برادران حقيقي

قطعات الكتريكي به كار رفته در ساخت يك سردخانه


اجزا و قطعات الكتريكي سردخانه شامل تابلو برق، كابل ها، لامپ ها و تجهيزات كنترلي مي باشد. تابلو برق وظيفه ي ايجاد ثبات، كنترل شرايط دمايي و بررسي تجهيزات را بر عهده دارد كه به طور كلي از ترموستات، تايمر، نشانگر ها و هشدار ها، فيوز و كليد ها، كنترل آلات، بدنه و كليد حرارتي ساخته شده است. كنترل آلات تابلو برق بايد شامل كنترل فاز، كنترل فشار بالا و فشار پايين و كنترل pump down باشد.

كانكس سردخانه اي

اين نوع كانكس ها در دو نوع ثابت و متحرك ساخته مي شود كه نوع ثابت بيشتر در رستوران ها ،كارخانه جات و هتل ها براي نگهداري مواد اوليه غذايي كارايي دارد ولي نوع قابل حمل بسته به اندازه، قابل حمل با كاميون ، كاميونت، وانت و… مي باشد.

در توليد اين كانكس عايق بودن يكي از مهمترين فاكتور ها مي باشد به همين دليل در بدنه اين كانكس ها از صفحه هاي ساندويچ پانل استفاده مي شود . اسكلت اين كانكس ها مانند مابقي كانكس ها است با اين تفاوت كه در كانكس هاي سردخانه اي از عايق تزريقي پلي اوريتان به ضخامت ۱۰ سانتيمتر استفاده مي شود تا از هدر رفتن سرما جلوگيري شود.

قيمت اين كانكس ها نسبت به اندازه، جنس ديواره و سقف و همچنين تجهيزات محاسبه مي گردد. درب هاي استفاده شده در اين كانكس ها كاملآ عايق بوده و در آنها از لاستيك هاي درزگير استفاده شده است.

كانكس-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي

مزاياي كانكس سردخانه

  • امكان ساخت كانكس با هر اندازه بسته به نياز مشتري
  • عايق بسيار خوب گرما و سرما
  • بالا بودن عمر مفيد اين كانكس نسبت به ساير كانكس هاي معمول (با توجه به اهميت جلوگيري از اتلاف سرما در اين نوع كانكس ها)
  • تسريع در مراحل طراحي و ساخت و نصب اين كانكس
  • مقاوم در برابر شرايط جوي نظيرآفتاب، باد، باران و…
  • مقاوم در مكانهاي مرطوب چه از نظر نوع بدنه و چه عايق بودن
  • قابليت جابه جايي آسان

كانكس-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي

كاربرد هاي كانكس سردخانه

  • كانكس سردخانه ميوه
  • كانكس سردخانه لبنيات
  • كانكس سردخانه گوشت
  • كانكس سردخانه دارو
  • كانكس سردخانه مواد غذايي

عايق سردخانه

سردخانه ها به دليل اختلاف دمايي كه با محيط بيرون دارند نيازمند عايق كاري هستند تا از اتلاف انرژي جلوگيري به عمل آيد. نوع عايق سردخانه و نحوه اجراي آن تأثير بسيار زيادي در عملكرد سردخانه، ميزان مصرف انرژي سردخانه و عمر تجهيزات سردخانه دارند.

بنابراين انتخاب يك گزينه مناسب براي عايق سردخانه امري بسيار مهم مي باشد. عايق سردخانه انواع مختلفي دارد كه در زير به برخي از آن ها اشاره خواهيم كرد.

انواع-عايق-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي

مقايسه ضخامت عايق ها

كيفيت هر عايق حرارتي با نسبت دادن يك ضريب انتقال حرارت به آن سنجيده مي شود. هر چقدر اين ضريب انتقال حرارت كمتر باشد آن عايق به مراتب بهتر خواهد بود. شكل زير نشان مي دهد كه اگر بخواهيم براي يك سردخانه هر كدام از عايق هاي پلي يورتان، پلي استايرن منبسط شده با گرافيت، پلي استايرن منبسط شده، پلي استايرن اكسترود شده و پشم معدني را استفاده كنيم، به چه ضخامتي از آن عايق نياز خواهيم داشت. البته انتخاب عايق سردخانه به عوامل متعددي وابسته است و ضخامت و نوع عايق بايد توسط كارشناس با توجه به دماي سردخانه، دماي محيط، محل ساخت سردخانه و غيره تعيين گردد. 

انواع-عايق-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي

انواع عايق سردخانه

از مواد مختلفي جهت عايقكاري سردخانه ها مي توان استفاده كرد. در گذشته از پشم سنگ به عنوان عايق حرارتي استفاده مي شده است. با گذر زمان و پا به عرصه گذاشتن مواد پليمري و پيشرفت تكنولوژي عموماً از پلي استايرن منبسط شده (EPS)، پلي استايرن اكسترود شده (XPS) و پلي يورتان (PU) به عنوان عايق سردخانه استفاده مي شود. عايق هاي پلي استايرن بيشتر به شكل بلوك و در چگالي هاي مختلف توليد مي شوند و جهت عايقكاري كف سردخانه مناسب هستند. عايق پلي يورتان به شكل ساندويچ پانل به طور گسترده اي توليد مي شوند و معمولاً جهت عايقكاري ديوارها و سقف سردخانه از آنها استفاده مي كنند.

انواع-عايق-سردخانه-صنايع برودتي حقيقي