طراحي پست اينستاگرام امروزه به يكي از دغدغههاي مهم افراد در زمينه كسبوكارهاي آنلاين تبديل شده است. هر روز بعد از بيدار شدن از خواب اولين كاري كه انجام ميدهيم چك كردن شبكههاي اجتماعي و گردشي در ميان صفحات آن است. يكي از اين شبكههاي اجتماعي پرطرفدار اينستاگرام است كه در بين همهي اقشار جامعه براي خود جا باز كرده است. اينستاگرام به دليل اينكه يك اپليكيشن بصري است كاربردهاي زيادي در حوزهي كسب و كار پيدا كرده است. بيشتر برندها از محبوبيت اين اپليكيشن استفاده كرده و محصولات خود را در معرض ديد مليونها كاربر ايراني اينستاگرام قرار ميدهند.
قرار دادن پستها به شيوهاي درست و جذاب و طراحي پست اينستاگرام اولين قدم براي داشتن يك كسبوكار موفق است. اما چطور؟ چه چيزي لازم است تا يك تبليغ به درستي شكل بگيرد؟ چه چيزي در جذب مخاطب اينستاگرام نقش دارد؟ چه مواردي قبل از هر چيزي در چشم مخاطب جلب توجه ميكند و او را وادار به درخواست اطلاعات بيشتر از پست كرده و در نهايت به خواندن كپشن ميكند؟ هدف شما در تبليغ يك برند و رسيدن به سوددهي در كسب و كارتان پيدا كردن پاسخ اين سوالات است. ياراپلاس در اين مقاله با پاسخ به اين سوالات مسير شما براي رسيدن به هدفتان را روشن ميكند.
نقش پستهاي اينستاگرامي در رونق كسبوكار
اينستاگرام يك اپليكيشن جذاب است كه فضاي مناسبي را براي تبليغات هدفمند شما فراهم كرده است. اين شبكه اجتماعي تصوير محور بوده و شما با قرار دادن چند پست و استوري ميتوانيد فروش خود را به مقدار قابل توجهي افزايش دهيد. برند و محصولات خود را تبليغ كنيد و آنها را در معرض شناخت و معرفي به مخاطب قرار دهيد. استفاده از يك شيوهي منحصر به فرد و خاص، به شهرت و محبوبيت صفحهي كاري شما ميافزايد.
اگر فكر ميكنيد با گرفتن يك عكس از محصولتان بدون توجه به جذابيت تصوير و صرفا جهت نمايش كالا ميتوانيد به فروش و رونق كسب و كار خود بيفزاييد سخت در اشتباه هستيد و از همين حالا بدانيد كه بازده چنداني نخواهيد داشت. قرار دادن يك عكس به صورت ساده و خام در اينستاگرام، محصول شما را به يك عكس گذرا از نگاه بيننده تبديل ميكند. عكسي كه شما براي تبليغ محصول خود استفاده ميكنيد بايد بسيار جذاب و زيبا باشد تا بتواند مشتري را به خريد آن تشويق كند.
طراحي پست اينستاگرام چيست؟
يك پست تبليغاتي را تصور كنيد كه دوستتان براي شما ميفرستد. بيشتر آنها تصاوير اديت شدهاي هستند كه نگاه بيننده را نوازش ميكند. در واقع يك طراحي زيبا هم بيننده را به خريد محصول شما تشويق ميكند و هم او را ترغيب به فرستادن پست براي ديگران و معرفي آن ميكند. به عبارتي يك طراحي مناسب موجب تبليغات غير مستقيم و پنهاني براي محصول شما خواهد شد. بايد اعتراف كنيم اولين چيزي كه مخاطب را جذب ميكند يك پست شكيل و چشم نواز است. طراحي پست اينستاگرام با توجه به اصول آن، همان چيزي است كه مخاطب را به سمت محصول شما ميكشد. به محصول فرصت معرفي خود را ميدهد و در نتيجه موجب افزايش فروشي چشمگير در حوزهي كاري شما خواهد بود.
هر محصول، شيوهي طراحي پست اينستاگرام مخصوص به خود را ميطلبد ولي در نهايت هدف اين است كه محصول شما در ديد مخاطب برجسته شود. اين طراحيها براي عكس، ويدئو، استوري و … متفاوت انجام ميشود.
طراحي عكس براي اينستاگرام
عكسهايي كه براي پست يا استوري در اينستاگرام طراحي ميشوند بايد هدف شما را در ديد بيننده برجستهتر از ساير محتويات موجود در عكس نشان دهند. به عبارتي عكس نبايد توجه مخاطب را از اصل موضوع و هدف شما منحرف كند. به تصوير كشيدن هدف و ارائهي اطلاعات لازم و كافي در يك عكس مخاطب را بيشتر جذب ميكند. اين به اين معني است كه تبليغ محصولات و خدمات در قالب عكس بازخورد بيشتري داشته و از طريق آن بهتر ميتوان با مخاطب ارتباط برقرار كرد.
طراحي ويدئو براي اينستاگرام
ويدئوهايي كه در اينستاگرام قرار ميگيرند 60 ثانيه هستند. قابليتي كه اينستاگرام در اختيار شما قرار داده اين است كه ميتوانيد فيلمهايي كه بيش از 60 ثانيه هستند را به چند قسمت تبديل كرده و هر كدام را در 60 ثانيه برش دهيد. سپس همهي قسمتها را در يك پست در اختيار مخاطب قرار دهيد.
در قرار دادن پستهاي ويدئويي دست شما براي ارائهي هدف بازتر است و فرصت بسيار بيشتري را براي القاي منظور خود به مخاطب داريد. اما نكتهي قابل توجه در اينجا اين است كه عكس بينندهي بسيار بيشتري نسبت به فيلم دارد. فيلم به دليل تاخير در ارائهي مفهوم و نياز به صرفِ وقت بيشتر بينندهي كمتري ميگيرد. اما از طرف ديگر اگر پيج شما داراي محتواهاي آموزشي است، ميتوانيد از آپشن ديگر اينستاگرام به نام IGTV استفاده كنيد كه قابليت به اشتراك گذاري فيلمهاي طولاني به صورت يكپارچه بدون نياز به كراپ و برش است.
طراحي ويدئو با عكس هم ميتواند روش خوبي براي جذب مخاطب باشد. در اين روش عكسها با استفاده از موشن گرافيك و با توجه با المان هاي جذابيتبخشي به تصاوير، در قالب يك فيلم به مخاطب ارائه ميگردند.
طراحي استوري براي اينستاگرام
در استوري علاوه بر طراحي عكس ميتوان يك فيلم 15 ثانيهاي نيز براي ارائه مفهوم طراحي كرد. استوري در ديد بعضي مخاطبان اولويت دارد و بسياري از افراد قبل از ديدن پست، استوريهاي خود را چك ميكنند. بنابراين توجه به استوري ميتواند شما را در گامي جلوتر از رقيبانتان قرار دهد.
هدف طراحي پست اينستاگرام چيست؟
طراحي پست اينستاگرام با هدف افزايش مخاطب و ترغيب مخاطب براي خواندن بقيهي مطلب انجام ميشود. استفاده از اصول بازاريابي شبكههاي اجتماعي، شما را راحتتر به اين هدف ميرساند. يكي از فوايد طراحي پست اينستاگرام افزايش دنبال كننده است. اين بخش و توضيحات يكي از قسمت ها و زير مجموعه هاي مديريت پيج اينستاگرام است .نكتهاي كه در اين قسمت ميتوان به آن اشاره كرد اين است كه گاهي ميان فعاليتهاي روتين پيج، يك كار هم چالشي قرار دهيد. در كارهاي چالشي طراحي پست به صورتي انجام ميگيرد كه مخاطب هم خود درگير پست ميشود و هم با تگ افراد ديگر و به چالش كشيدن آنها ميزان بازديد پيج را افزايش ميدهد. بنابراين ميتوان گفت طراحي زيبا ميتواند علاوه بر ارائه موضوع و انتقال هدف، به گسترش صفحهي شما نيز كمك ميكند.
چند نكته براي آموزش طراحي پست اينستاگرام
تا زماني كه وارد حوزهي ارائهي خدمات به وسيلهي اينستاگرام نشدهايد متوجه رقابت شديد پيجها در جذب مخاطب نخواهيد شد. طراحي مناسب يك پست، گام اول در جذب مخاطب است و برگ برندهي شما خواهد بود. در اين قسمت ياراپلاس نكاتي را در مورد يك طراحي هوشمندانه و جذاب براي توليد محتوا اينستاگرام در اختيار شما قرار ميدهد.
يك پست اينستاگرامي بايد اغوا كننده باشد و احساساتي همچون حس تحسين، كنجكاوي، لذت، صميميت، آرامش و … را برانگيزد. براي اينكار در پست ميتوان از مبالغه و نوآوري نيز استفاده كرد.
شما ميتوانيد با استفاده از خلاقيت خود يك سبك خاص را براي پيج خود اتخاذ كنيد. اين روند مستلزم مجموعهاي ايده است كه شما در ميان آنها زيباترين را انتخاب كنيد. براي نمونه پستهاي شما از نظر شكل هندسي ميتواند متفاوت باشد يعني عكس مورد نظر را در يك قاب قرار دهيد و كل عكسهاي پيج در اين قالب قرار گيرد. براي نمونه ميتوانيد از يك قاب دايرهاي، مثلث و … بهره گيريد.
رنگ پستهاي شما ميتواند نشاني از پيج شما را در خود داشته باشد. براي مثال پستها ميتواند سفيد، سياه، سياه_سفيد و يا رنگي باشد. يا اطراف قاب را به اين رنگها مزين كنيد. اين نكات ميتواند مانند مهر پيج شما عمل كند و پستهاي شما شناخته شده شوند و نشاني از كار شما باشند. اين موضوع بر جذابيت كار شما و انحصاري بودن پيج شما ميافزايد.
قدرت استفاده از پرسش و پاسخ در دل يك تصوير اينستاگرامي پست شده باعث به چالش كشيدن ذهن مخاطب شده و همين درگيري ذهني مخاطب را به سمت خواندن و توجه كردن به مطلب نوشتهي شدهي شما در كپشن سوق ميدهد. در واقع قدرت طراحي شما در تصاوير است كه تعداد مخاطبين اينستاگرام را افزايش داده و آنها را بر پست شما ميخكوب كرده و وادار به توجه ميكند.
تركيب كردن عكس و نوشته يكي از راههاي جذب كننده و همينطور در صورتي كه شما بخواهيد چالشي خواهد بود. يك جملهي جذاب روي تصوير مخاطب را براي دانستن باقي ماجرا مصر ميكند و ادامهي مسير را با شما همراه خواهد بود.
لوگو و آدرس سايت و يا پيج خود را ميتوانيد در گوشهي تصوير طراحي كنيد چون در صورت كپي شدن مطلب، ميتوانيد مخاطب را به سمت پيج خود هدايت كنيد.
در متوني كه كپشن ميشوند استفاده از ايموجي است كه مطلب شما را دوستداشتني تر ميكند. در متنها صرفا نوشتن كلمات خارج از حوصلهي مخاطب است و مطلب نوشته شدهي شما خوانده نشده يا نيمه خوانده شده رها ميشود. استفاده از زبان ايموجي صميميت با مخاطب را حفظ كرده و جَوي دوستانه به مطلب ميبخشد.
استفاده از ويدئو با حك كردن لوگوي طراحي شده خودتان در گوشهي تصويربه اين خاطر است كه اين ويدئو مطمئنن كپي يا ريپست خواهد شد و اين لوگو با آدرس پيج مسير مخاطب را به سمت صفحهي شما هموار ميكند، يك برگ برنده براي پيج شما خواهد بود.
چگونگي يادگيري طراحي پست اينستاگرام
شما ميتوانيد با يادگيري كامل فوتوشاپ جلوههاي زيبايي را براي پستهاي خود خلق كنيد. يادگيري فوتوشاپ شايد نيازمند هزينهي وقت باشد ولي يك شانس خوب براي موفقيت در ارائه محصولتان را به شما ارائه ميدهد.
ايدههاي خلاقانه در طراحي پست اينستاگرام
نظرسنجي در قالب يك ستوري طراحي شده بسيار بيشتر از يك استوري ساده جلب توجه ميكند و در فالوور شما اين احساس را ايجاد خواهد كرد كه براي جلب رضايت او و اهميت نظر اوست كه وقت گذاشتهايد و يك طراحي زيبا را ارائه دادهايد، به جاي يك ستوري ساده و خسته كننده!
نشان دادن پشت صحنهي كاري در طراحي يك پست سرگرم كننده و جلب رضايت مخاطب كمك ميكند. در هر كسب و كاري كه هستيد سعي كنيد در طراحي پستهايتان مخاطب را از پشت صحنهي كاري خود مطلع سازيد و با اين كار اعتماد مخاطب را گرفته و فضايي صميمي را ايجاد كنيد.
طراحي پستهاي مناسبتي را با رنگهاي شاد و تصويرهايي به اشتراك بگذاريد كه حداقل لبخندي را به مخاطب هديه كرده باشيد و اين تصوير در جاهاي ديگر و توسط كاربران استفاده شده و در مقياس بزرگتري به اشتراك گذاشته شود.
همانطور كه گفتيم عكس محصولات بايد به شيوهاي به اشتراك گذاشته شود كه برجستهتر از ساير محتويات موجود در تصوير جلوه كند. مات كردن زمينهي تصوير به نسبت محصول مد نظر ما ميتواند اين هدف را براي ما به انجام برساند. ايجاد كردن يك تضاد رنگي بين محصول و محتويات قرار داده شده در تصوير نيز تاثير مثبتي به همراه خواهد داشت.
بعضي مواقع طراحي يك پست بيربط به موضوع پيج ميتواند پيج را از يكنواختي خارج كند. اگر اين پست در حوزهي علايقتان طراحي شود صميميت و اعتماد مخاطب را به خود معطوف ميكنيد.
تم منحصر به فرد در شناخته شدن شما خيلي موثر است چند تم را به عنوان نمونه به شما معرفي ميكنيم:
تم موزاييكي پستها:
در اين روش پستها را در دو رنگ يا به هر شيوهي خلاقانهي ديگري ميچينيد. براي نمونه ارائه پست به صورت يك در ميان آبي و زرد تم موزاييكي به پيج داده و در اولين بار ورود جذابيت خود را به نمايش ميگذارد.
تم رنگينكماني پستها:
رنگ پستهايي را كه براي مخاطب ارائه ميدهيد در هر رديف متفاوت كنيد. يعني هر سه پست يك رنگ داشته و در كل اين رنگها طيف رنگينكماني را به پيج دهند.اين كار در ابتداي ورود مخاطب، خوشسليقگي شما را براي مخاطب نمايش ميدهد.
محتواي پست
محتواي يك پست اينستاگرامي بايد اغواكننده باشد و احساساتي همچون حس تحسين، كنجكاوي، لذت، صميميت، آرامش و … را در مخاطب برانگيزد. براي اينكار ميتوان از مبالغه و نوآوري نيز استفاده كرد. اين بخش از اصلي ترين فعاليت هايي است كه آژانس هاي ديجيتال ماركتينگ در پكيج هاي مديريت شبكه هاي مجازي براي مديران كسب و كارها ارائه ميكنند.
به طور كلي با رعايت اصول ذكر شده در اين مقاله صفحات مخصوص كسب و كار خود را به روز و هدف مند تر كنيد كه اصطلاحا به اين نوع از خدمات، مديريت پيج ايسنتاگرام گفته ميشود. تاثير رعايت تك تك اين موارد را در رونق كسب وكار خود مي توانيد به طور مشهود ببينيد.
زير سقف آژانس هاي ديجيتال ماركتينگ مشهد چه خبره!؟
قبل از اين كه بگيم يك آژانس ديجيتال ماركتينگ چطور شد كه به يك آژانس ديجيتال ماركتينگ تبديل شد بايد بدانيم واژه ي ديجيتال ماركتينگ اصلا از كجا آمده؟
فضاي ديجيتال، فضايي با پتانسيل بالا براي جذب فرصت هاي بي شماريست، از اين فرصت ها مي توانيم براي تبديل مخاطب به مشتري، افزايش فروش، سود بيشتر و در نهايت رشد چشمگير كسب و كارمان استفاده كنيم، اما لازمه موفقيت در اين مسير علم و آگاهي به حوزه ي خاصي است كه به آن اصطلاحا “ديجيتال ماركتينگ” گفته مي شود.
شماري از آژانس هاي ديجيتال ماركتينگ در مشهد با اين اهداف و نتيجه محور در حال فعاليت اند.
مطلب آخر
اينستاگرام به عنوان برنامهاي بصري و اپليكيشني در دسترس كه از قضا بستر بسيار مناسبي براي ارائه مطالب، محصولات و كسب و كار شده است و همچنين اپليكيشني مناسب براي بسياري از اينفلوئنسرهاي موجود در آن شده است. ورود به اين دنياي مجازي پر كاربر براي بيزينس شما شروع يك پيشرفت است. اما خلاقيت در ارائه مطلب و طراحي تصاوير و فيلم و … ميتواند در سبقت شما از رقيبانتان نقش اساسي را خواهد داشت. ياراپلاس در اين مسير با ارائهي راهنماييهاي خود كمك كنندهي شماست.
براي طراحي خلاقانه و كاربردي layout پيج اينستاگرام
خود با ما تماس بگيريد
05137571626
منبع : آژانس ديجيتال ماركتينگ ياراپلاس